مراحل اصلي سئو و بهينه سازي سايت
سلام امروز يه آموزش ديگه از مجموعه آموزش سئو کانون کارافريني دانشگاه تهران رو در خدمتتون هستيم. در اين قسمت ميخوايم به يک مسئله بنيادين و مهم در سئو بپردازيم :
اينکه براي بهينه سازي سايت چه مراحل اصلي رو داريم ؟! دقت داشته باشيد که براي سئو کردن يک سايت نکات بسيار زيادي وجود داره اما 4 مرحله داريم که اگر در اونها کوتاهي بشه يا انجام نشن بهينه سازي سايت به مشکل بر ميخوره و بسيار سخت و زمان بر خواهد شد .
خب زياد صحبت نکنيم و به اصل ماجرا بپردازيم !!
4مرحله اصلي در سئو وبهينه سازي سايت داريم که بايد اجرا شوند :
- اجراي تنظيمات سئو در سايت
اولين مرحله رعايت يکسري از قوانين برروي وبسايت است که برخي از آنها را در زير شرح ميدهيم :يکي از اين کارها عنوان سايت و صفحات است که بايد از نگاه سئو بهينه باشند . عنوان هاي صفحات بايد شامل هدف اصلي ما يعني کلمات کليدي هدف باشند . به عنوان مثال اگر هدف ما آموزش سئو باشد ميتوانيم عنوان صفحه را آموزش سئو تخصصي در دانشگاه تهران قرار دهيم لازم به ذکر است براي وبسايت هايي که با زبان هاي مختلف کدنويسي نوشته شده اند عنوان صفحات بايد در head سايت قرار بگيرد .
يا يکي ديگر از مراحل رعايت کردن تگ هاي سرتيتر ها يا heading ها هستند . ما 6 هدينگ تگ (h1,h2,h3,h6) داريم که بايد براي تيتر ها استفاده شوند. H1 مهم ترين سرتيتر و h6 کم اهميت ترين است . اکثرا h1 براي عنوان صفحه استفاده ميشود و بهتر است که فقط يکي باشد اما محدوديتي در بقيه نيست . تيتر ها و هدينگ ها بهتر است شامل کلمات کليدي هدف شما باشند .لازم به ذکر است براي وبسايت هايي که با زبان هاي مختلف کدنويسي نوشته شده اند عنوان صفحات بايد درhead سايت قرار بگيرد .
اينها نمونه اي از کارهايي است که بايد در سايت انجام شود تا سايت از نگاه گوگل بهينه باشد .
2- انتخاب کلمات کليدي براي سئو سايت
يکي از مراحل اصلي اوليه در سئو سايت انتخاب کلمه کليدي است .
براي کساني که درک درستي از آن ندارند يک تعريف ساده ميگم:
کلمه کليدي آن کلمه اي است که در کسب و کار شما از اهميت بالاتري برخوردار است . اما ساده تر بگيم :
“اون کلمه اي که کاربر توي گوگل سرچ ميکنه “
پس اگر کلمه اشتباه انتخاب بشه يا کلمه اي باشه که کسي سرچ نميکنه سئو شما با شکست مواجه ميشه مثلا اگر کسب و کار شما آموزش طراحي سايت باشد بجاي کلمه طراحي سايت از وب ديزاين استفاده کنيد مطمئنا به فروش و بازديد خوبي نخواهيد رسيد. اما اگر کلمات طراحي سايت ، طراحي وبسايت ، طراحي سايت در تهران و … را انتخاب کنيد بازديد بيشتر و جامعه هدف بيشتري خواهيد داشت .
پس انتخاب کلمات کليدي کار ساده و پيش پا افتاده اي نيست و بايد آناليز هاي داده اي و آماري روي آن انجام شود در غير اينصورت :
“خشت اول چون نهد معمار کج تا ثريا ميرود ديوار کج”
3- اهميت توليد محتوا در بهينه سازي سايت
همه اين جمله معروف آقاي بيل گيتس رو شنيديم : “ محتوا پادشاه است .” اما همه درک نکرديم . يک وبسايت بدون محتوا ، سايت مرده است و هيچ ارزشي از نگاه گوگل ندارد . اين محتواست که باعث ديده شدن شما و ارزش سايت يا شبکه هاي شما خواهد شد . اما در اين زمينه ام هر نوع محتوايي باعث رشد شما نخواهد شد. خيلي از افراد روبه محتواي کپي مياورند و فقط اول و آخرش رو عوض ميکنند و پيش خودشون ميگن خب توليد محتوا کرديم اما نتيجه نگرفتيم . هدف ما از توليد محتوا رساندن محتواي غني به ديد مخاطب است نه محتوايي که صدها نفر ديگه توي سايتشون قرار داده اند . در محتوا و توليد محتوا بايد خلاقيت داشت . به همين دليل است حرفه اي به اسم نويسندگي محتوا در سئو پديد آمده است.
باز هم تکرار ميکنم : “ وبسايت بدون محتوا ، سئو و فروش و بازديدي نخواهد داشت و کم کم از دور رقابت به دور انداخته مي شود. “
حوزه وب ايران پر از وبسايت هاي مرده است . و دليل آن عدم رسيدگي به محتواي سايت است.
4- لينکسازي راهي براي سئو قويتر
شما خود را به جاي گوگل بگذاريد . به داخل يک سايت ميرويد (مثلا ويکي پديا ) و داخل آن توصيه شده که به يک سايت سر بزنيد و لينک آن آنجا هست . چه حسي خواهيد داشت؟!! بله ، حس اينکه حتما اون سايت ، معتبره که اينجا بهش لينک داده . پس لينکسازي وسيله بالا بردن اعتبار سايتتان است. لينک سازي ما به دوبخش داخلي و خارجي تقسيم ميشود. در لينکسازي داخلي ما با ايجاد ساختار عنکبوتي گوگل را به صفحات مختلفمان راهنمايي ميکنيم اما در لينکسازي خارجي ميخواهيم اعتبار سايتمان نزد گوگل و کاربران را زياد کنيم . پس به نوعي سرعت دهنده سئو سايت ما است که براي اينکه DA(اعتبار دامنه) بالا ببريم بايد آن را انجام دهيم .
اين ها مراحل اصلي سئو بودند که بايد تک تک آن ها با برنامه ريزي و به شکل درست انجام شوند و گرنه سئو مناسب نخواهيم داشت و صرفا گذران وقت و صرف هزينه کرده ايم .
در دوره آموزش سئو تخصصي کانون کارافريني دانشگاه تهران در 40 ساعت کليه اصول سئو و نکات راهبردي و فرعي در سئو به صورت کامل آموزش داده خواهد شد .
در ابتدا قوانين سئو در سايت را آموزش ميبينيم سپس وارد مبحث انتخاب کلمات کليدي خواهيم شد سپس آموزش توليد محتوا را به شکل کامل درک خواهيم کرد و سپس براي محتواهايمان آموزش لينکسازي خواهيم ديد. از مباحث ديگر در آموزش سئو به سئو شبکه هاي اجتماعي ، گوگل وبمسترتو، آناليتيکس ، سئو وردپرس ، سئو جوملا و ميپردازيم.
در 28 ساعت اصول و نکات سئو و در 12 ساعت به صورت کارگاهي و عملي همان مسائل تمرين خواهند شد . به هر دانشجو وبسايتي جهت پروژه داده مي شود که بايد کليه اصول و قوانين را اجرا کرده و در مدت زمان داده شده سايت را بهينه کنند.
درباره این سایت